აკაკი წერეთლის - "გამზრდელი"
აკაკი წერეთლის
"გამზრდელი"
მორდუობის გამტეხი საფარ-ბეგი მიდის გამზრდელთან:
არც გვარით, არც ვაჟკაცობით,
არც სიმდიდრით, არც ქონებით, -
ჰაჯი-უსუბ ცნობილია
მხოლოდ ჭკუით და გონებით.
ჭირში, ლხინში საზოგადოდ
უმისობა არ იქნება;
ხელის გულზე აწერია
თვით მაჰმადის წმინდა მცნება.
ზღვა და ხმელი მოვლილი აქვს,
მნახველია ცის და ქვეყნის;
ჯერ ისევე ჭანმაკია,
თუმც არ არის კი მცირე ხნის.
ხელ-ფეხს ერჩის, თვალსაც უჭრის, -
არ ტყუილი ქადილია;
სადაც კია გვარიშვილი,
ყველა მისი გაზრდილია.
საფარ-ბეგიც მან გაზარდა
ისე, როგორც სხვები ყველა,
მაგრამ მარტო წვრთნა რას იზამს,
თუ ბუნებამც არ უშველა?
აი, სწორედ ამ უსუბთან
მიდის ახლა საფარ-ბეგი,
მორდუობის გამტეხი და
ჩვეულების გადამდეგი.
ეუბნება ყოველიფერს,
უნებურად რაც შეემთხვა;
ცრემლები სდის და ეჩრება
ბურთად ყელში მწარე სიტყვა.
ყურს უგდებდა ჰაჯი-უსუბ,
სახე მოინაღვლიანა:
სიდიადე ამ მუხთლობის
თვალწინ გაისიგრძეგანა.
ოხვრით ჰკითხა: „მერე? მერე?
რომ გაიგო, რა სთქვა ქმარმა?“
- „მაპატივა შეცოდება,
როგორც ძმამ და მეგობარმა!..
მხოლოდ ის-კი დამავალა:
ნახე შენი გამზრდელიო
და მაგ შენი საქციელის
პასუხს მისგან მოველიო!“
- მესმის, მესმის და პასუხიც
ჩემი მხოლოდ ის არიო,
რომ ნამუსის გასაწმენდად
ჩემი ხელით სისხლს დავღვრიო!..
შეაყენა ზედა ფეხზე
მან დამბაჩა დატენილი;
მორჩილებით გულ-მკერდს უშვერს
საფარ, მისი გამოზრდილი.
მაგრამ უსუბ ეუბნება:
„შენ სიკვდილის რა ღირსი ხარ?!
სასიკვდილო მე ვარ მხოლოდ,
რომ კაცად ვერ გამიზრდიხარ!“
წარმოსთქვა და საფეთქელში
მიიჭედა ცხელი ტყვია!..
ჩაიკეცა სულთამბრძოლი
წამლის კვამლში გაეხვია
- რით არის ცნობილი ყაბარდოში ჰაჯი-უსუბი?
ა) გაუტეხლობით
ბ) სამართლიანობით
გ) სიბრძნით
დ) რაინდობით - რომელ ლიტერატურულ მიმართულებას მიეკუთვნება ნაწარმოები?
ა) სიმბოლიზმს
ბ) რომანტიზმს
გ) მოდერნიზმს
დ) რეალიზმს - როგორ აფასებს აკაკი საფარ-ბეგს?
ა) ერისა და რწმენის მოღალატეს.
ბ) უსუსურ მებრძოლსა და მშიშარას.
გ) წეს-ჩვეულებისა და ძიძიშვილობის გამტეხს.
დ) მამისა და ოჯახის მოღალატეს. - როგორ გესმით "სიდიადე ამ მუხთლობის, თვალწინ გაისიგრძეგანა"?
ა) დიად განზრახვას მიუხვდა.
ბ) ცოდვის სიმძაფრე გაიაზრა.
გ) აწონდაწონა საკუთარი პასუხისმგებლობა.
დ) ბათუს სიდიადემ ჩააფიქრა. - ბათუს (ძიძშვილის) რა თვისება ჩანს ამ ეპიზოდში?
ა) სულგრძელობა
ბ) უპასუხისმგებლობა
გ) ცბიერება
დ) მიამიტობა - რომელ ტაეპში ჩანს ჰაჯი-უსუბის ქმედების მოტივი?
ა) "სასიკვდილო მე ვარ მხოლოდ"
ბ) "რომ კაცად ვერ გამიზრდიხარ"
გ) "მერე, მერე ,რა სთქვა ქმარმა?"
დ) "ჩემი ხელით სისხლს სავღვრიო" - რომელ ტაეპშია აფორიზმი გამოყენებული?
ა) "ჭირში, ლხინში საზოგადოდ უმისობა არ იქნება"
ბ) "ეუბნება ყოველიფერს უნებურად რაც შეემთხვა"
გ) "ყურს უგდებდა ჰაჯი-უსუბ, სახე მოინაღვლიანა"
დ) "მაგრამ მარტო წვრთნა რას იზამს, თუ ბუნებამ არ უშველა" - საფარის გარდა, ვინ ელოდება გამზრდელის განაჩენს?
ა) ხალხი
ბ) ძიძიშვილი
გ) მხოლოდ საფარი
დ) ყაბარდოელები - რომელ ტაეპშია სიტყვათა მყარი შეხამება?
ა) "მორჩილებით გულმკერდს უშვერს, საფარ მისი გამოზრდილი"
ბ) "მხოლოდ ის-კი დამავალა: ნახე შენი გამზრდელიო"
გ) "ცრემლები სდის და ეჩრება ბურთად ყელში მწარე სიტყვა"
დ) "საფარ-ბეგიც მან გაზარდა ისე, როგორც სხვები ყველა" - ჰაჯი-უსუბმა თვითმკვლელობით:
ა) პასუხისმგებლობამხოლოდ საფარ-ბეგს დააკისრა.
ბ) პასუხისმგებლობა თავად აიღო.
გ) საფარ-ბეგი პასუხისმგებლობისგან გაათავისუფლა.
დ) ბათუ (ძიძიშვილი) პასუხისმგებლობისგან გაათავისუფლა.
0 კომენტარი